Keynotes & Trainingen
Met veel plezier geef ik keynotes en trainingen, en modereer ik debatten en andere events. Mijn favoriete onderwerpen: verhalen, future design, duurzame ontwikkeling en onderwijs. Ik werk nauw samen met collega’s van Teachers for Climate, Schrijvers voor Toekomst, de Nederlandse Academie voor Duurzaam Onderwijs, Stichting Technotrend en Stichting Klimaatpsychologie.
Mijn keynotes en trainingen:
KEYNOTE: ONDERWIJS IS TIJDREIZEN
De brugklassers van nu zijn in het jaar 2100 ongeveer 88 jaar oud. En: de benzineauto was ooit de schone oplossing voor de paardenkoets, want een stad vol paardenkoetsen was ook een stad vol stront. Daartussen staan wij. We zijn welvarender en gezonder dan ooit tevoren. Maar klimaatverandering en verlies van biodiversiteit stellen ons voor nieuwe opgaven. Het gevolg: nieuwe technologie, nieuwe wetgeving, nieuwe idealen. We verschuiven van een antropocentrisch wereldbeeld (mens centraal) naar een ecocentrisch wereldbeeld (het leven als geheel centraal). Wat betekent dit voor ons onderwijs? Ik ga in op visies achter het Model Transformatief Duurzaamheidsonderwijs, de Whole School Approach en de Inner Development Goals. Wat kunnen we leren van pioniers, hoe borg je leren voor duurzame ontwikkeling in de schoolorganisatie, hoe kom je tot een nieuwe gemeenschappelijke taal, en waar kun je morgen al mee beginnen?
Maatwerk: lengte 25-45 minuten, directe koppeling aan schoolsituatie en dagprogramma.
KEYNOTE: DE TOEKOMST IS EEN SPANNEND VERHAAL
Klimaatverandering, groeiende ongelijkheid en verlies van biodiversiteit dwingen ons om ons wereldbeeld aan te passen. Dat is gelukkig geen onbekend proces. Miljoenen mensen voor ons hebben voor grote vragen gestaan. Ze hebben veranderingen ondergaan of in gang gezet. Ze deden nieuwe uitvindingen en ontketenden revoluties. En ze deelden die ervaringen in talloze spannende verhalen. Innerlijke processen werden omgezet in mythische personages en landschappen. Universele symbolen hielpen om emotionele rijkdom en culturele waarden op grote schaal over te dragen. Elke transformatie begint met het creëren van een nieuw verhaal. Ik ga in op oude en nieuwe collectieve verhalen, op universele verhaalstructuren als De Reis van de Held, op de processen die zij weerspiegelen en – mede aan de hand van mijn werk als schrijver – op het creëren van nieuwe verhalen als ondersteuning van veranderingen: binnen de privésfeer, als organisatie en collectief als mensheid.
Maatwerk: lengte 25-45 minuten, directe koppeling aan achtergrond publiek en dagprogramma.
MASTERCLASS: TOEKOMSTDENKEN
Hoe denk je dat de toekomst eruit ziet (en wat doet dat met je)? Hoe wil je dat de toekomst eruit ziet (en heb je daar nu invloed op)? Hoe realiseren we die toekomst (en wat is de rol van jou of je organisatie)? Toekomstdenken is een hoopvolle manier om na te denken over vragen die voor ons liggen. We trainen nieuwsgierigheid, verbeeldingskracht en fantasie, het denken in scenario’s, het initiëren van veranderprocessen, schetsen van tijdlijnen, omgaan met onzekerheden, het filosoferen over nieuwe normen en waarden en verandervaardigheden. Voor de liefhebbers koppel ik toekomstdenken aan storytelling. Ik ga in op oude en nieuwe collectieve verhalen, op universele verhaalstructuren als De Reis van de Held, op de processen die zij weerspiegelen en – mede aan de hand van mijn werk als schrijver – op het creëren van nieuwe verhalen als ondersteuning van veranderingen. Er is heel veel mogelijk!
Maatwerk: lengte 45 minuten – meerdere dagen, directe koppeling aan achtergrond doelgroep en dagprogramma, onderwijs en bedrijven, kleine en grote groepen (ook plenair), meerdere trainers inzetbaar.
MASTERCLASS: DUURZAME DIDACTIEK
Het klimaat, de natuur en de menselijke samenleving zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Duurzame didactiek legt daarom nadruk op de samenhang tussen ecologische, maatschappelijke en persoonlijke vraagstukken, op het verbinden van verschillende vakken, de leeromgeving en de wereld buiten. We formuleren eigen randvoorwaarden voor een duurzame samenleving en verkennen welke kennis, vaardigheden, houding en mindset nodig zijn om zo’n samenleving te realiseren. We plaatsen jouw vak, jouw lessen en de visie van jouw school binnen verschillende duurzame onderwijsmodellen, waaronder de Whole School Approach (WSA) en het Model Duurzaamheidsonderwijs van Teachers for Climate. En we vertalen dit naar een eigen visie op je werk als docent, het curriculum, de didactiek en de schoolcultuur.
Maatwerk: lengte 60-150 minuten, 10-25 deelnemers, aanpassing werkvormen aan doelgroep of onderwijsniveau (PO, VO, MBO)
Deze masterclass is alleen te boeken via Masterclass Duurzaam Onderwijs
MASTERCLASS: KLIMAATPSYCHOLOGIE
Klimaatverandering én de bijbehorende transitie worden vaak ervaren als bedreigend: ze zijn moeilijk te bevatten en individueel hebben we er nauwelijks invloed op. Ons zenuwstelsel kent drie primaire reacties op bedreigende situaties: vechten, vluchten en verstarren. Voor de aanpak van een probleem als klimaatverandering is een andere reactie nodig. Eén waarbij we emoties gebruiken om verandering in gang te zetten. De masterclass begint met het herkennen van eigen emoties en defensiemechanismen. We leggen een koppeling naar de werking van ons zenuwstelsel, transitievaardigheden, de Inner Development Goals en Actieve Hoop. We eindigen met werkvormen om samen met anderen (collega’s, leerlingen) emoties rondom duurzame ontwikkeling te verkennen én te gebruiken. Deze masterclass geef ik samen met trainers van de Stichting Klimaatpsychologie.
Maatwerk: lengte 60-150 minuten, 10-25 deelnemers, aanpassing werkvormen aan doelgroep of onderwijsniveau (alle niveaus)
Deze masterclass (ook bedrijven) is alleen te boeken via Masterclass Duurzaam Onderwijs
MASTERCLASS: BURGERSCHAP & DUURZAAM ONDERWIJS
De nieuwe kerndoelen burgerschap schrijven voor dat er expliciet aandacht besteed moet worden aan ‘planetaire vraagstukken’ (zoals klimaatverandering, ongelijkheid en verlies van biodiversiteit). In deze masterclass stellen we de vraag wie er een stem hebben in de huidige besluitvorming en wie niet, en leggen de antwoorden naast individuele en collectieve invloedcirkels. We onderzoeken de verschillen tussen een antropocentrisch wereldbeeld (mens centraal) en een ecocentrisch wereldbeeld (het leven als geheel centraal). We trainen werkvormen waarin het denken vanuit andere perspectieven (dieren, rivieren, zeeën, nieuwe generaties, de toekomst) centraal staan. En we bespreken de inzetbaarheid van de gebruikte werkvormen in de klas.
Maatwerk: lengte 60-150 minuten, 10-25 deelnemers, aanpassing werkvormen aan onderwijsniveau (PO, VO, MBO)
Deze masterclass is alleen te boeken via Masterclass Duurzaam Onderwijs
DOEKOMST: ONTWERP DE TOEKOMST IN 7 VERHALEN
Tijdens de werksessies van Doekomst zetten we het creëren en vertellen van verhalen in als ondersteuning van veranderprocessen in een organisatie. We brengen verwachtingen in beeld en onderzoeken wat deze met ons doen. We schetsen tijdlijnen vanuit het verleden, analyseren het nu en welke keuzes en overtuigingen daaraan ten grondslag liggen. We ontwerpen een nieuw toekomstbeeld en een realistische weg daar daartoe, passend bij de overtuigingen en expertise van de organisatie, en bij de collectieve duurzaamheidsopgave die voor ons ligt. Daarbij maken we gebruik van uiteenlopende werkvormen en universele verhaalstructuren. Samen weerspiegelen zij de route die wij kunnen volgen om antwoord te geven op complexe vraagstukken.
Maatwerk: lengte 2 – 7 dagdelen, directe koppeling aan een vraagstuk binnen de organisatie, onderwijs en bedrijven, samenwerking met meerdere trainers.
WORKSHOP: STORYTELLING
Hoe bouw je een verhaal op? Hoe vertaal je een persoonlijk of actueel thema naar personages? Welke overeenkomsten zijn er tussen een Netflix-serie en een dik boek? En wat vertellen die overeenkomsten over onszelf? Aan de hand van schrijf- en spelopdrachten, fragmenten en mijn eigen boeken, gaan we in op dramatiseren (van idee naar verhaal), spanningsopbouw, karakterontwikkeling en het gebruik van tempo, ritme en klank. Voor de liefhebbers koppel ik de werkvormen aan universele verhaalstructuren als De Reis van de Held, symboliek (dromen, mythen, sprookjes) en collectieve ficties. Tijdens langere versies van deze workshop kunnen we toewerken naar een eindproduct (tekst en/of spel). Ik laat me graag verrassen!
Maatwerk: lengte 60 minuten – meerdere dagen, 10-25 deelnemers, alle leeftijden (vanaf 12 jaar) en doelgroepen, ook gemengde groepen, koppeling aan doelstelling opdrachtgever en aan persoonlijke interesse van de deelnemers