WIE BEN IK?

Ik ben geboren in 1967 in Rijswijk, nu woon ik in Amsterdam. Ik ben vader, schrijver en theaterdocent, medeoprichter van Teachers for Climate (plek 10 Trouw Duurzame 100 2021) en lid van de Raad van Advies van Youth for Climate. Mijn drie kinderen studeren sportkunde, muziekcompositie en interdisciplinary arts. Ik ben ook de biologische vader van twee jonge kinderen die opgroeien bij twee (met elkaar) getrouwde moeders.

 

WAT DOE IK?

Schrijven
Drie dagen per week werk ik aan nieuwe (jeugd)boeken en theaterstukken. Op verzoek schrijf ik interviews, columns en artikelen. 

Workshops
Twee dagen per week geef ik theaterles op een middelbare school. Ik leer kinderen hoe ze een idee omwerken naar een verhaal, en hoe ze zichzelf kunnen veranderen in een personage. Soms geef ik workshops op andere scholen, over schrijven, acteren en de kracht van verbeelding. 

Spreken
Namens Teachers for Climate leid ik debatten en LiveCasts over jongeren, onderwijs en duurzame ontwikkeling. Als schrijver en kunstdocent praat ik ook graag over de ‘veranderkracht’ van creativiteit en fantasie.

TEACHERS FOR CLIMATE 

Mijn ‘groene toekomstroman’ Vogelkinderen verscheen kort na de eerste scholierenstaking in Nederland. De spijbelende scholieren kregen veel kritiek omdat zij van school wegbleven om actie te voeren voor een beter klimaatbeleid. Veel docenten besloten de scholieren te steunen en door mijn boek werd ik gevraagd om hierbij te helpen. Deze start van Teachers for Climate leidde tot Kamervragen over opruiende docenten. Inmiddels praten we met veel organisaties mee over de rol van het onderwijs in duurzame ontwikkeling. In 2021 ontwikkelden we een model voor duurzaam onderwijs, dit wordt door steeds meer organisaties gebruikt. Meer informatie: www.teachersforclimate.nl

HOE SCHRIJF IK EEN BOEK?

Een boek of voorstelling begint bij mij altijd met een vaag idee. In een theaterzaal met jongeren of thuis achter m’n bureau, in het begin zijn er alleen kreten, krabbels, losse gedachten en improvisaties. Met Vogelkinderen wilde ik onderzoeken wat er gebeurt als ik heel veel ideeën over een groene, vreedzame wereld bij elkaar in een blender stop. De blender die mijn kop is.

Na zo’n start lees ik veel over het onderwerp. In boeken, op internet. Ik ga met spelers, vrienden en deskundigen volop in discussie. Ik stel veel vragen want: als iedereen zijn eigen waarheid heeft, moet je wel aan alles twijfelen. Ondertussen groeien mijn eigen ideeën. Eerst zijn die een warrige brei, maar langzaam begin ik de wereld uit het nieuwe verhaal voor me te zien. Mensen, steden, dieren. Ik stel veel vragen. Wie zijn er vrienden? Waar hebben ze moeite mee?

Bij elk nieuw hoofdstuk, elke nieuwe scene, moet ik als schrijver de personages beter leren kennen. Wat zouden ze nu doen, voelen, denken, zeggen? Soms weet ik dat echt niet. Het gaat me nooit meer lukken, denk ik dan, maar als ik volhoud schrijft het verhaal zichzelf opeens weer verder. Dan zit ik uren achter elkaar tot diep in de nacht te schrijven, als buiten de hele wereld rustig is.

Aan Vogelkinderen heb ik drie jaar gewerkt. Aan Winnen van de Wereld ben ik begonnen in 2019. De eerste versie was af in 2021. Scholieren hebben het boek proefgelezen en mij feedback gegeven. Nu sleutel ik samen met een redacteur aan alle hoofdstukken tot iedereen tevreden is over het eindproduct. Ondertussen ben ik ook begonnen aan de samenwerking met vormgevers voor de cover, de illustraties en de tekst. Als alles goed gaat, ligt Winnen van de Wereld eind 2022 in de boekhandel!